“Als ik een toetsweek heb en ik moet beginnen met leren, dan begin ik al te stressen en raak ik bijna in paniek. Ik zie er als een berg tegenop en denk van tevoren al dat het me niet gaat lukken. Vervolgens denk ik dat ik er niet aan kan beginnen omdat ik me niet goed voel. Ik focus mij dan zo op het feit dat ik me niet goed voel, dat ik me ook echt steeds slechter ga voelen. Uiteindelijk voel ik mij zo slecht, ziek, misselijk, dat ik ook echt niks meer kan”.

Wat een gedachtekracht! Herkenbaar. Iedereen denkt zichzelf wel eens vast. In ieder geval is het duidelijk dat deze manier van denken niet helpt om doelen te bereiken.

Hoe haal je jezelf dan uit zo’n gedachtegang en hoe kan je deze kracht positief inzetten?

In de eerste plaats door je bewust te worden van je gedachten. Zit je in een stressvolle situatie, vraag je dan af wat je tegen jezelf zegt. Vaak zijn er gedachtepatronen waar je je niet bewust van bent, maar die al heel lang met je mee gaan. Onderzoekers zeggen niet voor niets dat 95% van de gedachten die je hebt al eerder door jou gedacht zijn…

In de tweede plaats door gedachten te onderzoeken. Vraag jezelf in alle eerlijkheid af: is het waar wat ik nu tegen mezelf zeg? En helpt deze gedachte mij? Helpt deze gedachte mij om mijn doel, hoe ik me zou willen voelen en wat ik het liefste zou doen, te bereiken?

In de derde plaats door oude gedachtegangen te vervangen door nieuwe, realistische, helpende gedachten. Vraag jezelf welke gedachten hierbij gaan helpen.

In de vierde plaats: zeg nee tegen oud vertrouwde niet-helpende gedachten door telkens weer te zeggen: stop, ik heb dit eerder gedacht, ik heb het onderzocht, het helpt niet en het is niet waar. Focus jezelf op nieuwe gedachtegangen en herhaal die telkens weer.

Tot slot: verander de dingen die je kunt veranderen en accepteer de dingen die je niet kunt veranderen. Vandaar dit helpende citaat:

 

About Author

No Comment

You can post first response comment.

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.